Villkor

Vår installatör kommer på utsatt tid och går då igenom installationsförfarandet med kunden innan installationen genomförs. När installationen är färdig får kunden signera en installationsrapport. Detta sker efter att installatören gått igenom installationen och visat vad han eller hon har gjort.

Villkor

  • Ni som kunden måste boka elektriker för installation av el och eldragningar.
  • Beställning av el-installation är kundens ansvar och eldragningar behöver inte vara genomförda innan värmepump-installatören kommer men är till en stor fördel om det redan finns eller är klart! Men går också bra att göra efteråt
  • Jordat uttag till utedelen krävs inom 2 m, finns inte det körs värmepumpen igång med en förlängningsdosa
  • En grundläggande förutsättning för ett bra arbete är att värmepumpen finns på plats när installatören anländer. Om värmepumpen inte har levererats 2 dagar innan installationen måste man kontakta installatören för att undvika bomkörning.
  • Parkeringsavgift: till självkostnadspris
  • Gaspåfyllning över 10 m gas kostar ca 5 kr/gram inkl moms
  • Avbeställning av installation måste ske senast 24 h innan bokad tid, gäller för samtliga förbokade installationer
  • Eventuella extratjänster och tilläggskostnader faktureras kunden direkt av installatören efter avslutadinstallation och då gäller installatörens prislista.

Bra att veta

  • Ytan där värmepumpen ska monteras ska vara fri från hinder och färdig att installeras på.
  • Montering av utomhusdelen sker minst 40 cm från mark och max 150 cm ovan mark.
  • Vid installation på plats utan farbar väg eller annan otillgänglig plats tillkommer ca 3000 kr
  • Vid höga installationer över 2 m tillkommer kostnad för jobb på hög höjd, byggställning, skylift. Debiteras direkt av installatör. Det är kundens ansvar att informera om höjd vid bokning av installation, om ej information skett och installation ej kan utföras på bokad tid debiteras kostnad för bomkörning, ca 2500 kr.
  • Genomgång av installation, provkörning, provkörning med tryckmätning, vid behov fyller vi på med köldmedium upp till 10m
  • Avemballering och uppackning av värmepumpen + Grovstädning är inkluderat
  • Nedmontering av den gamla pumpen ingår i priset om den nya installeras på samma ställe och om den gamla fungerar i kylläge
  • Bomkörning ca 2500 kr
  • Ötillägg ca 3000 kr
  • All el-material utöver kabel såsom brytare, säkringar, dosor, kontakter debiteras direkt av elektriker till kund

Eventuella extratjänster och tilläggskostnader faktureras kunden direkt av installatören efter avslutad installation och då gäller installatörens prislista.

GDPR

GDPR-INFORMATION FÖR KONTAKTINSAMLING GENOM TYPEFORM, E-POST OCH FORTNOX

Senast uppdaterad: [2023-12-14]

1. Insamlad Information: ENDAB samlar in kontaktinformation genom formulär tillhandahållna av Typform. De insamlade uppgifterna inkluderar namn, e-postadress, telefonnummer och eventuella övriga uppgifter som lämnas frivilligt.


2. Syfte med Insamlingen: Kontaktinformationen används för att underlätta kommunikation och uppföljning i samband med förfrågningar, support, och affärsrelationer. Informationen kan också användas för att skicka relevant information och marknadsföringsmaterial med användarens samtycke.

3. Lagring och Säkerhet: Insamlad information lagras säkert via TYPEFORM, i vår e-post och FORTNOX, så länge ni är kund hos eller av registrerar er.. Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att informationen skyddas från obehörig åtkomst, förlust, förändring eller förstörelse. Vi hänvisar till att läsa mer om GDPR på FORTNOX och TYPEFORM.

4. Samtycke: Genom att skicka in kontaktinformation via formuläret samtycker du till att ENDAB lagrar och använder informationen i enlighet med denna policy.

5. Åtkomst och Rättigheter: Du har rätt att begära en kopia av de personuppgifter vi har om dig och att begära rättelse av felaktig information. Kontakta oss på [info@endab.com] för att utöva dessa rättigheter.

6. Delning av Information: End AB delar inte kontaktinformationen med tredje parter utan ditt uttryckliga samtycke.

7. Avanmälan: Om du inte längre önskar motta kommunikation från oss kan du när som helst avanmäla dig genom att kontakta oss eller använda länken för avanmälan i våra e-postmeddelanden. Eller Maila till oss på info@endab.com

Genom att använda våra tjänster och lämna dina uppgifter godkänner du denna integritetspolicy. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera eller ändra policyn och rekommenderar att du regelbundet granskar den för att hålla dig informerad om eventuella förändringar.För frågor eller kommentarer om denna policy, vänligen kontakta oss på info@endab.com.

ENDAB [ Faktura adress, SÄLLEÅS 6713 286 74 Skånes Fagerhult] [0735-304 604] [559442-2213]Vi tackar för förtroendet och är engagerade i att skydda din integritet.

Integritetspolicy

INTEGRITETSPOLICY FÖR END ABSenast uppdaterad: [2023-12-14]

1. Introduktion: Denna integritetspolicy beskriver hur ENDAB samlar in, använder, skyddar och behandlar personuppgifter. Vi värnar om din integritet och strävar efter att säkerställa att dina personuppgifter hanteras på ett ansvarsfullt och lagligt sätt.

2. Insamlade Uppgifter: Vi samlar in personuppgifter i syfte att utföra våra tjänster och administrera vår verksamhet. De uppgifter vi kan samla in inkluderar namn, kontaktinformation, företagsinformation och annan relevant data för vårt affärsförhållande.

3. Användning av Uppgifter: Personuppgifter används för att tillhandahålla tjänster, kommunicera med kunder, uppfylla juridiska skyldigheter och förbättra vår verksamhet. Vi kommer inte använda dina personuppgifter för marknadsföringsändamål utan ditt samtycke.

4. Delning av Uppgifter: Vi delar inte personuppgifter med tredje parter för marknadsföring utan ditt samtycke. Vi kan dela information med samarbetspartners och tjänsteleverantörer som bistår oss med vår verksamhet.

5. Dataskydd och Säkerhet: Vi vidtar lämpliga åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, förlust, missbruk eller förändring. Endast auktoriserad personal har tillgång till personuppgifterna.

6. Cookies och Teknologi: Vi kan använda cookies och liknande teknologier på vår webbplats för att förbättra användarupplevelsen. Du kan hantera dina cookie-inställningar i din webbläsare.

7. Rättigheter för Registrerade: Du har rätt att begära information om vilka personuppgifter vi har om dig och begära rättelse eller radering av felaktig information. Kontakta oss för att utöva dessa rättigheter.

8. Ändringar i Policyn: Vi förbehåller oss rätten att uppdatera denna integritetspolicy. Ändringar kommer att publiceras på vår webbplats, och det är din skyldighet att hålla dig informerad om eventuella ändringar.

9. Kontakta Oss: För frågor eller kommentarer om vår integritetspolicy, kontakta oss på [kontakt@endab.com].

ENDAB [ Faktura adress, SÄLLEÅS 6713 286 74 Skånes Fagerhult] [0735-304 604] [559442-2213]Vi tackar för förtroendet och är engagerade i att skydda din integritet.

Köp villkor i E- Handel

Villkor i E- Handel AB Senast uppdaterad: [2024-02-27]1. Köp
Bekräftelsen görs senast 48 timmar efter att beställningen mottagits via e-post eller telefon. Efter fredag, helgdagsafton och helgdag sker bekräftelse senast klockan 18.00 första följande vardag. Alla beställningar görs på vår webbplats. Om ni ej tillhandahållit bekräftelse på er order inom 48 timmar, vänligen kontakta ENDAB. Vi erbjuder alltid:
- 14 dagars ångerrätt - Läs mer här - Ångerrätt
- Bytesrätt till en annan varaAvgifter för frakt tillkommer. Vidare tillämpar vi ett års fabriksgaranti och tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Telefonnummer till oss är 0735-304 604 och e-post info@endab.se
ENDAB förbehåller sig rätten att justera priser och data utan särskild förvarning. Priset vid ordertillfället är det som gäller, förutsatt att det inte är ett skrivfel. Vi reserverar oss för slutförsäljning, skrivfel, bildfel samt eventuella leveransförseningar. Inga krav kan ställas mot ENDAB p.g.a. andra kostnader som drabbat kund, vid exempelvis leveransförseningar (exempel på "andra kostnader"; hantverkare o. dyl.)Genom att placera din order på www.endab.se medger du ditt samtycke till att motta vårt nyhetsbrev via e-mejl. Samtidigt ger du oss tillåtelse att spara och använda dina personuppgifter. Du kan när som helst avanmäla dig från nyhetsbrevet och ta tillbaka ditt samtycke till behandling av persondata.

2. Leveranstid
Leverans av varor som finns på lager sker i regel inom 3-12 arbetsdagar.
Försäljningen är på topp!
Eventuella restnoteringar kan uppstå, vilket kan ge en fördröjd leveranstid som ENDAB ej kan påverka. Ersättning utgår inte pga leveransförseningar men man kan som kund välja att avstå från sin beställning om det skulle uppstå. I de fall vi inte själva lagerför produkten och det visar sig att produkten inte finns i vår leverantörs lager alternativt om den har utgått ur vår leverantörs sortiment får kunden genom aktivt val själv avgöra om vi ska leverera annan produkt eller om vi skall återbetala inbetald köpeskilling. Ersättning för täckningsköp eller annan ersättning utgår inte. Vid beställning av mer än en produkt kan leveransen ske vid olika tillfällen. Förlorad arbetsinkomst eller dylikt ersätts inte.

3. Leveransätt och fraktkostnad
Leverans sker endast inom Sverige. Vi levererar till dörren eller porten (godset lämnas vid port alternativt tomtgräns). Leverans avser markplan till markplan, ingen inbärning. Chaufförerna bär alltså ej in eller ut kundens produkter, utan det är kundens ansvar. Installation ingår ej om inget annat anges. Vid leverans till exempelvis lägenheter så avställes varorna bredvid lastbilen. Mindre produkter kan komma att lämnas till uthämtningsställen. Det tillkommer extra vid leverans till öar, kontakta oss för mer information. Är ni som kund osäker innan leverans så ring till oss eller transportören för att få klarhet.

4. Betalning
ENDAB redovisar alla priser inklusive moms, med reservation för tryckfel. Avgift för frakt tillkommer enligt ovan. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer. Vid betalning via faktura samarbetar vi med Wasa kredit . För att handla mot faktura måste du
ange ditt personnummer eller organisationsnummer, maila in din förfrågan. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av ENDAB överlåtna till Wasa kredit. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

5. Garanti
ENDAB säljer alla produkter med ett års garanti. ENDAB har mycket omsorgsfullt valt ut sina samarbetspartners på detta område och vi har uteslutande valt serviceverkstäder godkända av de fabrikat vi representerar. Garantisedel utgörs av kvittot ( vilket skickas via mejl eller brevpost på varje beställning ). Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

6. Ångerrätt
Som kund har Ni alltid 14 dagars ångerrätt. Ångertiden börjar från den dag Ni mottagit varan. Om Ni ångrar Ert köp och returnerar varan till oss i väsentligt oförändrat skick, återbetalar vi köpbeloppet snarast minus fraktkostnaden, dock senast 14 dagar efter mottagande av den returnerade varan. Är emballaget brutet dras det av 30% av köpsumman vid en retur plus fraktavgift. Varan skall returneras i en transportsäker förpackning liknande originalförpackningen. Vi rekommenderar Er därför att spara originalförpackningen i avvaktan på Ert beslut om köp. Vid retur svarar kunden för kostnaderna i samband med returen. Kund ansvarar för att godset ej skadas. Vi löser ej ut retur som är belagda med efterkrav eller fraktkostnader.

7. Reklamation
Vi ansvarar för att varje försändelse okulärbesiktigas innan den skickas till Er. Skulle varan ändå vara felexpedierad eller alternativt vara skadad när den anländer till Er så åtar vi oss givetvis att kostnadsfritt åtgärda skadan. Det är viktigt att Ni gör en korrekt anmälan. Vid mottagandet ber vi Er att okulärbesiktiga varan och vid eventuella skador vill vi att Ni notera detta på fraktsedeln.
VIKTIGT - om ni ser synliga fel på er produkt vid mottagandet, anmäl det direkt till chauffören, annars utgår inte ersättning transportskador skall även anmälas till oss. Er anmäla för skador och transportskador ska anmälas inom 6 dagar från mottagandet av leveransen. Vänligen kontrollera etiketten, på den obrutna förpackningen, att Ni fått rätt vara enligt Er beställning. Vi ber Er att inom 3 dagar anmäla om Ni fått fel vara, så vi omgående kan byta till rätt vara. Framför allt ber vi Er bryt ej förpackningen om vi ska byta varan.

8. Företag & offentlig förvaltning
ENDAB ger företag och offentlig förvaltning möjlighet att handla mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar netto. Se mer information på punkt 4. För att detta skall vara möjligt behöver vi kompletta uppgifter om företaget. Var vänlig och ta kontakt med oss för mer information.


9A. TransportskadorOBS!
Om ni ser synliga fel på emballaget vid mottagandet, ANMÄL DIREKT till chauffören och säkerställ att det noteras på kvittensunderlaget, annars utgår inte ersättning. Transportskador skall även anmälas till oss. Er anmälan för skador och transportskador ska anmälas inom 6 dagar från mottagandet av leveransen. Anmälan görs till info@endab.se och ska innehålla bilder på skadan, ordernummer/kundnummer, information om när skadan upptäcktes och hur ni önskar gå tillväga. Ta vara på alla tillbehör och emballage. Produkten kan antingen bli utbytt eller repareras beroende på skadans omfattning.